lørdag 25. august 2012

Vinn eller forsvinn

Mandag er det en viktig kamp for FFK. Vinne eller forsvinn sies ofte om viktige kamper for lag i sumpa, og det er nesten en slik kamp på mandag. At Sulf og Saftkokerne ikke vinner om dagen er en trøst, men skal vi komme forbi så må vi vinne kamper hjemme. Statistikken har vært god mot Aafk hjemme, men statistikk er ikke nok. Her må vi rett og slett opp til bevis.

Jeg tok derfor en tur ned på lørdagens trening for å sjekke ut status og for å ta en titt på prøvespillerne.
Etter å ha bivånet det hele, så skal jeg ikke gå i samme felle som sportdirektør Shebby Sing i Blackburn. Han kritiserte offentlig Gamst Pedersen. Jeg nøyer meg bar med å si.
-Det er langt lavere odds på at jeg starter kampen mot Aafk enn Henri Camara. 
Det kan vel bare betegnes som et skudd i blind ingen vet hvor traff ;) Det er ingen tvil om at Jocke og co jobber iherdig om dagen, men med begrensede midler er det ikke alltid like enkelt.

Ellers hadde jeg en spinningtime igår og bare det å kunne gjennomføre en trening dagen etter kamp er enorme fremsteg. I våres var det nesten 1 uke i horisontalen etter en kamp, med ganske store smerter. Det begynner faktisk å kjennes ut som kroppen våkner litt igjen. Og for dere som tror jeg drømmer om et comeback på mandag. Slapp av, toget har gått og  togstasjonen, perrongen og skinnene er borte ;)

Dagens røver
I 1983 spilte Moss FK hjemme mot Enga. Dette var en av de få gangene Melløs var tilnærmet full. De andre gangene var når FFK stod på motsatt banehalvdel. Det var stort sett bare kampene mot disse 2 lagene som trakk stinn brakke. I buret til Enga stod keeperlegenden og landslagets Tom R Jacobsen.

Tom R var en fremragende keeper og ble sågar belønnet med 10 poeng på VG-børsen etter en landskamp mot Sveits i Bern i 1980. En kamp Norge vant 2-1. Et stykke ut i første omgang blir det spilt en ball i bakrom og den starter jeg på. Tom R Jacobsen har ganske god kontroll, men likevel jager jeg i tilfelle han skal glippe den. Også for å vise ham at jeg er der om han skulle misse. 3m fra Tom R Jacobsen svinger jeg til siden for å ikke treffe ham. Da setter Tom R albuen opp og treffer meg rett i halsregionen. En ganske idiotisk oppførsel da det var ganske tydelig at jeg styrer unna for å unngå sammenstøt. Dagens dommer Thorodd Presberg fra Godset burde blåst både straffe og rødt kort, men ingenting skjer. Bortsett fra at jeg må ha medisinsk hjelp da. Det hjelper heller ikke i etterkant når jeg reiser meg opp og viser Presberg merket på halsen etter albuen til Jacobsen. Thorodd Presberg var en fantastisk dommer. Med erfaring på høyt nivå både innen fotball og bandy visste han hva spillet gikk ut på. Han småpratet og fleipet med spillerene og det ble sjeldent stygge episoder i kampene han dømte. En erfaring mange av dagens dommere mangler. Har du spilt på høyt niva leser du både situasjoner og spillerenes reaksjoner bedre. Men denne gangen sov ellers gode Presberg.

2 min etter fikk vi corner. Ballen ble slått inn mot keeper og Tom R Jacobsen hadde full kontroll. I det ballen dalte mot hendene hans kom 88 kg med hevnlyst farende gjennom luften. Jeg traff Tom R med et smell, og han havnet velfortjent sprellende i nettmaskene. Hvor ballen havnet ante jeg ikke , men jeg traff det jeg siktet på. De andre spillerne på Enga samlet seg rundt meg og fortalte hvor stor idiot jeg var. Jeg bare gliste tilbake og sa at nå var det 1-1. I bakgrunnen så jeg at Tom R ble hjulpet ut av nettmaskene.
Presberg kalte meg til seg, og jeg var egentlig forberedt på en tidlig dusj. Nærmere rødt kort har jeg nok aldri vært, men jeg tenkte at det hadde det faktisk vært verdt. Uten at de andre spillerne hører det så sier han lavt til meg:
-Jeg så ikke den første, men den andre så jeg. Nå holder det !
Til ville protester fra Engaspillerne så får VIF bare frispark. De protesterer så iherdig at Presberg drar det gule kortet mot en av dem. Selv var jeg ganske fornøyd med utfallet.
Sylvester Stallone spilte inn sin første Rambofilm i 1982 og jeg siterer John Rambo
-He did first blood.


God kveld i stua

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar