lørdag 22. september 2012

Vi hadde Bayern i knestående

Treningsuken har vært bra. Hele 4 økter og uken er ikke over. Idag og imorgen (22. og 23. september ) er det fagdager på Spenst Brygga. Det kommer folk fra Spenst-sentere over hele landet. Bl.a kjører hele norges treningsguru Yngvar Andersen en økt på Bjølstadjordet på andre siden av elva for Spenst Brygga. Dette kan du lese om her. Man får vel slenge seg med på en økt eller 2 slik at antall treninger runder 5 eller 6. Noe som var utopi bare å tenke på for 3 mnd siden. Men resultatene kommer og både formen og overskuddet blir bedre uke for uke.

Dagens røver
Det er ikke ofte man finner klipp på levende film fra karrieren. Men når denne dukket opp på youtube så syntes jeg at jeg måtte dele denne , og samtidig komme med dagens røver i forbindelse med kampen.
Dette var i storhetstiden til Bayern Munchen, og det var stor stas når det ble klart at vi skulle til Tyskland og spille på selveste Olympiastadion i Bayern. Kanskje den flotteste banen i Europa på den tiden.  Det var meningen at jeg skulle starte kampen, men på siste trening før avreise fikk jeg meg en skikkelig karamell. Odd Skauen hoppet ut i feltet for å fange en ball og gjorde slik keepere ofte gjør i slike situasjoner. De hopper med kneet opp. Det traff meg midt på hakespissen og jeg gikk rett i bakken. Hjernerystelse og en hodepine jeg aldri har kjent maken til ble reultatet. Men jeg var med på turen og startet på benken. Når vi ankom Munchen hade vi en liten sightseeing i nær omerådet. Vi la fort merke til at omtrent samtlige biler så ut som om de var herpt med en kulehammer. Forklaringen var en helt annen dog. Et par dager før hadde de hatt tidenes haglskur. Hagl på størrelse med golfballer hadde ødelagt omtrent alle biler som hadde stått ute. Det så veldig spesielt ut. Vi ledet kampen 1-0 lenge og til pause var det 1-1. Like før pause blir en av de største spillerne på den tiden Lothar Matthäus utvist. Etter to dytt i ryggen av Einar Jan Aas snur han seg i forståelig irritasjon og fiker til Einar Jan. Han faller som en tungvektsbokser som akkurat har fått smakt neven til Mike Tyson. De 30 000 på tribunene ser sjokkert på at deres store helt blir sendt i garderoben. Men uten sjefen så klarte de likevel å banke oss 4-1. Jeg kom inn i pausen og hadde tidenes mulighet til å sette 2-1. Etter å ha løpt gjennom fra midtbanen kommer jeg alene med keeper. Jeg satte ballen via hofta til keeper og i stolperoten og ut. Hadde bare den gått inn.... I stedet blir vi overkjørt.
Men jeg skal skru tiden 1 døgn tlbake i tid. Vi fikk nemlig lov til å trene dagen før kamp på hovedmatta. Ferdig skiftet gjorde vi oss alle klare for trening. Med unntak av en mann. Som en japansk turist i Vigelandsparken stiller Rune Gjestrumsbakken seg opp i midtsirkelen. Han har på seg fullt treningsutstyr , men med et lite kodak instamatic rundt halsen. Så stiller han seg opp og begynner å ta bilder.
Snakk om å stå med lua i hånda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar