torsdag 15. august 2013

En folkefiende

Henrik Ibsen
Er du bevandret i norsk literaturhistorie kjenner du godt Henrik Ibsen mesterverk "En folkefiende". Dette handler kort fortalt om Dr Tomas Stockmann som avslører et urovekkende bakterienivå ved byens populære nybygde badeanstalt. Etterhvert blir han stående helt alene mot byens maktelite ,borgere og sågar familie. Til tross for dette står han løpet, og sitatet som kanskje sitter best igjen hos undertegnede er dette " den sterkeste mann i verden er han som står mest alene". For alene har jeg stort sett stått siden jeg gikk ut mot noe jeg anså som ødeleggende for klubben. Tilbakemeldingene har vært mange på mine utspill, og endel av dem har vært av negativ art. Heldigvis så har mange også støttet meg, men utad i media har jeg med hederlige unntak( Biørn Arnesen) nærmest vært ensom kriger.


Mine fanesaker har hele tiden vært:

  • Avvikling av FFK Sport As og dannelse av et styre folkevalgt av medlemmene. Klubben tilbake til folket.
  • Værste sletter FFKs gjeld og overfører anlegget til klubben for 1 kr.
  • Ny daglig leder i klubben som er mer markedsorientert.


Av disse fanesaker er det med glede jeg registrerer at alle er innfridd. Jeg har hele tiden tenkt klubbens beste og ønsket derfor ikke kommentere klubbens utspill, hvor jeg stemples som illojal og ødeleggende for klubbens økonomi og omdømme. FFK klubbstyre har min største respekt og jeg berømmer dem for den tøffe jobben de har hatt det siste året. Jeg er faktisk stolt av den motstand de har gitt AS siste tiden, slik at en avvikling av dagens modell etterhvert ble uunngåelig. At klubben ikke hadde råd til å gi de avtroppende medlemmer Finn Michelsen, Tone Beathe Windingstad, Terje Jensen, Øyvind Sten-Hansen og Gunnar Umbach Hansen en påskjønnelse for jobben forteller det meste om situasjonen. De fortjener virkelig en blomsterkvast fra klubbens medlemmer i form av et lite spleiselag. Så lever jeg i min lille naive verden med tro på at mitt engasjement og kritikk har bidratt til at det har blitt satt strøm på prosesser underveis, og at både Værste og andre viktige aktører har kjent sin besøkelsestid.
Værste

Jeg oppfordret Værste til å slette gjelden til FFK og så overføre anlegget for 1 kr. Værste har virkelig gjort jobben sin, og initiativet de har tatt overfor kommunen om overtagelse av driften er prisverdig. La oss virkelig håpe de lykkes med dette. Svaret får vi en eller gang i oktober/november. Når Værste etterhvert kun får status som sponsor i tiden fremover ,så håper jeg dette åpner for flere andre sponsorer som har sittet på gjerdet de siste årene. Dette gir meg tro på FFKs fremtid.
Trond Delbekk

Jeg kjenner Trond fra tiden i Øssia. Trond spilte sammen med meg i klubben, men han nådde aldri helt opp. Det har han imidlertid tatt igjen i yrkeslivet og hylningen av ham på det ekstraordinære årsmøtet er fullt fortjent. Jeg har en morsom historie fra Christianslund VGD skole. Trond gikk i klassen til ikke ukjente Jørn Andersen. De hadde Yngar Wernersen som mattelærer. Etter en matteprøve sammenlignet Trond og Jørn karakterene. Jørn spilte den gangen på Øssia og FFK lå langflate for å sikre seg hans underskrift. Yngvar satt den gangen i FFK.styret. Merkelig nok fikk Jørn bedre karakter til tross for at Trond fikk flere poeng enn ham. Når Trond konfronterte Yngvar med dette var svaret fra Yngvar som alltid rask og med glimtet i øyet. "Vet du hvorfor Trond ? Du spiller ikke fotball." Om historien er helt sann vet jeg ikke, men den er likevel morsom .



Sesongen 2013
Den har vært turbulent og mange har vendt ryggen mot klubben og laget. Jeg er av den oppfatning at opprykk ikke bør være et must. Med tålmodighet bør vi bygge opp et nytt lag bestående av mange av de lokale talentene vi har. La oss bli den anderledesklubben i Østfold slik S08 hevdet de var for noen år siden. De har utviklet seg til å bli akkurat slik de kritiserte FFK for å være for noen år siden. Et kjøpelag basert på få lokale gutter. Dessverre tror jeg tilgangen på penger og ønske om å beholde plassen i TL gjør noe med et hvert lag. Men jeg håper supporterne nå ser hvilken enorm mulighet vi har for fremtiden. Med et helt annet styresett, reduserte kostnader (hvis kommunen går inn) og et gjeldsspøkelse på vei ut av de gamle værsteportene så er det et lys i tunnellen. Og heldigvis så er det ikke toget som kommer i mot denne gangen.
Som supporter kan man velge å støtte laget fremover eller fortsette å irritere seg over unge gutter som prøver sitt beste.
Øyvind Kvammen

Det nye styret sammensatt av mister Kvammen og co ser meget spennende ut og all honnør for den jobben du har gjort. Jeg kjenner Øyvind godt fra Skogstrand-tiden og har alltid hatt stor respekt for ham. La oss håpe at klubbens nye struktur og organisasjon setter stopp for samarbeidsproblemer og personkonflikter.
Den beste måten å vise at du er fornøyd med de siste ukers gode nyheter er å møte på stadion og støtte laget. La oss vise at fugl Phønix atter vil reise seg i Fredrikstad.
Og for den som lurer. Jeg synes resultatet er verdt kampen.

4 kommentarer:

  1. Sitat: "Den beste måten å vise at du er fornøyd med de siste ukers gode nyheter er å møte på stadion og støtte laget. "

    Sikkert kjekt om folk melder seg inn i klubben også slik at dette blir en folkerøyrsle ...

    SvarSlett
  2. Medlemskap er en god måte å vise det på. Man kan også gi FFK sin grasrotandel hvis man ikke allerede har gitt den til en annen klubb/forening.

    SvarSlett
  3. Det blir iallfall flere turer på stadion for meg framover. Har vært null motivert så lenge styre og stell har vært som det har vært.

    Du skal ha heder for å ikke å ha tatt den enkle utveien, men stått med rak rygg og vært en katalysator for endring i klubben. Håper du kommer inn i klubbstyret igjen ved en senere anledning.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for det Henrik. Det varmer og hva fremtiden bringer vet man aldri.
    La oss i hvert fall håpe folk finner tilbake til klubben i sitt hjerte igjen.

    SvarSlett